Le Mans 30.6.-2.7.

By | Race Reports | No Comments

Kartingin CIK-FIA Academy Trophyn toinen osakilpailu ajettiin viikonloppuna Le Mansissa. Legendaarinen autourheilun mekka tarjosi mahtavat puitteet kisalle. Jatkuvasti vaihteleva keli pisti mekaanikot ja kuskit koville, kun olosuhteet muuttuivat välillä kesken ajonkin. 

 

Haastava alku viikonlopulle

Perjantain harjoitukset lupailivat hyvää viikonlopulle. Lukan vauhti oli joka harjoituksessa parhaimmistoa. Aika-ajossa keli kuitenkin muuttui lähtöruudussa. Sade loppui juuri, kun aika-ajo alkoi ja rata kuivui nopeasti. Rengasvalinta oltiin tehty kosteaa rataa ajatellen ja liian korkea rengaspaine vei terän vauhdista. Lopullinen sijoitus aika-ajossa oli 19..

Lauantaihin lähdettiin kuitenkin toiveikkain mielin tietoisena siitä, että vauhti on olemassa. Vaikeuksilta ei siitä huolimatta vältytty lauantainakaan. Ensimmäinen erä päättyi harmillisesti avauskaarteeseen, toisessa erässä tekniikka petti lähdössä ja Luka joutui starttaamaan varikolta muiden perään lyhyeen kahdeksan kierroksen kisaan.

Hieno nousu finaalissa

Sunnuntain erässä oli onnistuttava, jotta edes finaalin pääsy varmistuisi. Hieno nousu neljänneksi varmisti finaalipaikan, mutta lähtöruutu 27 ei lupaillut paljoa. Toivottua sadettakaan ei tullut. Finaalissa nähtiin kuitenkin jälleen, että ikinä ei kannata luovuttaa. 19 kierroksen kilpailu antaa mahdollisuuden tehdä nousua ja kierros kierrokselta Luka nousikin ylös päin kovan vauhdin ja hienojen ohitusten myötä.

– Kaiken tapahtuneen jälkeen kuudes sija tuntui lähes voitolta. Nousu antaa uskoa seuraaviin kisoihin, totesi Luka kilpailun jälkeen.

Sarjan päätöskisa ajetaan Alahärmän Power Parkissa heinäkuun 21.-23.7.  Sitä ennen Luka kilpailee vielä SM-kilpailussa Oulussa. Tervetuloa paikan päälle seuraamaan kotimaan kilpailuja!

Pre-season

By | Uncategorized | No Comments

Kun laadimme tämän kauden kilpailuohjelmaa, jaoimme sen kahtia. Yksittäisiä kisoja helmi- huhtikuussa, minkä jälkeen sarjakausi toukokuusta elokuuhun. Pre-seasonilla kilpailuja ajettiin kuusi kappaletta. Matkapäiviä kertyi paljon ja moni lentokenttä tuli tutuksi. 32 ajopäivää, 25 kisalähtöä, yli 3000 ajokierrosta. Pre-seasonilta saatiin siis se, mitä siltä haettiinkin – paljon kokemusta kovassa seurassa.

Nyt kun pre-season on ohi, on aika miettiä, toteutuivatko sille asetetut tavoitteet.

Hyppäys isompaan luokkaan oli iso – harrastamisesta siirryttiin aitoon kilpailemiseen. Samalla siirryimme kansalliselta tasolta korkeimpiin kansainvälisiin sarjoihin. Oikeastaan ei siis puhuta askeleesta, vaan varsinaisesta loikasta eteenpäin.  Tämä vaatii kuljettajalta paljon myös henkisesti.

Pienten asioiden merkitys kasvaa huomattavasti, eikä millään sektorilla voi antaa tasoitusta. Ajamisen lisäksi on opittava myös elämään urheilijana. Pitää oppia tunnistamaan oma vireystila ja miten siitä huolehditaan. Asia, jota suomalaisessa urheilussa yleisestikään ei pidetä tarpeeksi tärkeänä. Jatkuva matkustaminen ja hotelleissa asuminen on rasittavaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Lisäksi kisamatkojen aikana ja välillä on koulukin hoidettava. Oikean ravinnon ja levon järjestäminen vaatii paljon kaikilta, mutta ennen kaikkea kuljettajalta itseltään. Ilman hyvää fyysistä kuntopohjaa tuon kaiken läpivieminen ei olisi mahdollista.

Koko kauden pääfocus onkin edelleen kuljettajan kehittämisessä, jotta tavoitteeksi asetettu Euroopan mestaruus 2018 voidaan saavuttaa. Varsinaiseen kaluston testaamiseen keskitytään tarkemmin vasta ensi kauden alussa.

Onnistuimme löytämään oikean tasoiset kilpailut. Kilpailuja, joissa pystytään ajamaan voitosta ja kärkisijoista, sekä pari kilpailua, joissa tiedettiin, että jo finaaliin pääseminen vaatii paljon. Ylivoimaisesti positiivisin asia oli se, että vauhti riitti heti kaikissa sarjoissa aivan kärkeen. Nyt muutkin palikat on vain saatava loksahtamaan kohdilleen.

Ennen kauden alkua oletimme suurimpien kehitystarpeiden olevan tasaisuuden löytämisessä, aika-ajossa, sekä keskittymisen säilyttämisessä läpi koko neljä-viisipäiväisen kilpailutapahtuman.

Suurin kehitys onkin tapahtunut nimenomaan keskittymisessä. Jokainen testiveto on mennyt suunnitelman mukaan ja keskittyminen on onnistunut todella hyvin. Samalla tasaisuus on luonnollisesti parantunut jo testeissä, mikä helpottaa auton säätämistä. Myös kuljettajapalautteessa on sen myötä menty paljon eteenpäin. Pitkiin harjoituspäiviin liittyy vahvimmin myös vireystilasta huolehtiminen. Oikea ravinto, nesteytys ja tarvittaessa lisäravinteet ovat tulleet itsestään selvyyksiksi, kuten myös aamuveryttely ennen ajoa.

Aika-ajon rooli tasaisissa kilpailuissa on todella tärkeä. Siihen liittyy niin taktiikka kuin täydellinen keskittyminen ja omien rajojen löytäminenkin. Kehitystä on tapahtunut paljon, mutta tällä osa-alueella annamme edelleen liikaa tasoitusta kärkikuljettajille. Oikopolkua tähänkään ei ole olemassa ja vain kokemuksen kautta voidaan saavuttaa riittävä varmuus. Tällä kaudella aika-ajoihin on vaikuttanut vahvasti myös eri luokissa kilpaileminen. Toki se oli tietoinen riski, jonka uskomme kantavan hedelmää tulevina vuosina.

Kuten tälläkin pre-seasonilla, kilpaileminen on ollut aina vahvuus. Kuitenkin tason noustessa myös muut kuljettajat ovat koko ajan kovempia ja kovempia kilvanajajia. Rohkeat ohitukset, ohituspaikkojen löytäminen, päättäväisyys, sekä ohitettavan vauhdin tappaminen ovat osoittautuneet selkeiksi vahvuuksiksi. Sen sijaan oman sijoituksen suojaamiseen pitää edelleen panostaa enemmän. Sitäkin voi kuitenkin oppia vain kovissa ryhmissä ajamalla. Ratkaisut on tehtävä selkäytimestä ja sinne ne siirtyvät tunnetusti vain toistojen kautta.

Kun ajetaan jatkuvasti omien kykyjen yläreunalla ja väliin yläpuolellakin, on selvää, että pieniä virheitä tulee. Rutiini tuo tässäkin rauhallisuutta, eikä ajo karkaa enää yliyrittämisen puolelle. Talven aikana muutama kilpailu kaatuikin vielä aika-ajoissa ja lähtötilanteissa kohdattujen haasteiden aiheuttamaan hermostumiseen. Kun omatkin odotusarvot nousevat menestyksen myötä, tulee hyvän sijoituksen takaisin saamisesta helposti pakkomielle. Kun ajetaan edellä olevia takaa tai pyritään toisista ohituksen jälkeen eroon, on vaikea olla puristamatta liikaa. Tarkkuudella ja rauhallisuudella kuitenkin syntyvät nopeimmat kierroksetkin.

Tuloksellisesti kilpailut menivät kaksijakoisesti. Kauden avaus Valenciassa ja siellä saavutettu kakkossija oli tietenkin tuloksena paras. Kuitenkin Italian Adriassa voitiin puhua jopa dominoinnista finaalin kolariin asti – siellä viikonlopun nopeimmasta ei ollut epäselvyyttä. Genkissä ajettu Rotax Eurochallenge oli ehkä heikoin kilpailu. Koko ajan pari kymmenystä kärjestä ja kilpailutkin olivat aika taistelua sijoista 6-15.

Pre-seasonin päätös Sarnon EM-osakilpailussa

 

Alkukauden tasoiltaan kovimmat kilpailut Castelletossa ja Sarnossa menivät kokonaisuus huomioon ottaen hyvin. Ensivisiitti OKj-luokkaan Euroopan kovimmassa esisarjassa Castelletossa onnistui hyvin niin sateella kuin kuivallakin kelillä. Ottaen huomioon lyhyen kokemuksen uudesta moottorista ja rungosta, oli finaaliin pääsy siellä kova saavutus.

EM-sarjan avauskilpailuviikonloppu, joka päätti pre-seasonin, alkoi todella hienosti. Vaikka edellinen viikonloppu kilpailtiin Itävallassa Rotax-luokassa eri rungolla ja renkailla, meni sopeutuminen todella hyvin. Jo keskiviikkoiltapäivänä vauhti oli todella hyvää. Harjoituksissa vauhti oli 70 maailman kärkikuljettajan seassa koko ajan top 20 -joukossa. Perjantai-iltana odotukset viikonloppulle olivatkin kaikilla korkealla.

Täysin epäonnistunut aika-ajo kuitenkin romutti toiveet hyvästä sijoituksesta. Taktisesti täydellinen aika-ajo kaatui tärkeässä paikassa nyt väärään rungon säätövalintaan sekä huonoon arpaonneen, kun ensimmäinen ryhmä aloitti aamulla radan puhdistamisen seuraaville. Tuossa seurassa takaa lähteminen tarkoittaa aina kovia taisteluita ja riskiä kolareista, joilta ei nytkään vältytty.

Ajamisessa näkyi myös yliyrittäminen, kun tavoitteet tuntuivat karkaavan kaukaisuuteen tämän kisan osalta. Loppusijoitus oli ihan jotain muuta kuin harjoitusten perusteella oli lupa toivoa. Pieni virhe väärässä kohtaa johti koko viikonlopun epäonnistumiseen. Menestyminen äärimmäisen tiukassa lajissa on todella pienestä kiinni.

 

”The only time you should ever look back, is to see how far you’ve come”

 

Jos vertaamme tilannetta vuoden takaiseen, on kehitys ollut todella suurta. Kartingia harrastavasta lapsesta on kuoriutunut tavoitteellinen nuori urheilija. Myös kuljettajana muutos on ollut valtava ja kehitystä on tapahtunut kaikilla sektoreilla. Alkukauden kilpailukalenteri onnistui hyvin ja koemmekin valinneemme juuri oikeita kilpailuja. Suurimpana haasteena on edelleen aika-ajo. Taktinen puoli siinä on kehittynyt hyvin, mutta vielä pitää löytää oikea rentous yliyrittämisen sijaan.

Onnistuimme myös tiimivalinnoissa. Molemmissa tiimeissä kuljettajan kehittäminen on keskiössä ja kalustokin erittäin kilpailukykyistä. Suuri kiitos tiimipäälliköille Peter Kalmanille ja Jan Koskelle, sekä loistaville mekaanikoille Janes Ferencille ja Oskari Kuortille.

 

Mihin seuraavaksi?

 

Onko tavoitteeksi asetettu Euroopan mestaruus edelleen realistinen? Kyllä on. Ero kärkeen on todella pieni ja tunnistettavia kehityskohteita on edelleen. Kaikilla osa-alueilla ollaan jo nyt aivan kärjessä, mutta vielä pitää saada kaikki onnistumaan kerralla ja koko kilpailutapahtuman ajan. Motivaatio on todella korkea ja voitonhalu valtava.

Fakta on kuitenkin se, että voittaakseen Euroopassa, täytyy kilpailla Euroopassa. Vaikka tällä kaudella SM-sarjan taso Suomessa tuleekin olemaan poikkeuksellisen kova, pelkästään olosuhteet ja ratojen profiilit poikkeavat eteläisemmän Euroopan radoista niin paljon, ettei kotimaan radoilta saatu kilpailukokemus ole riittävää.

Toukokuun puolivälissä alkava kolmen osakilpailun CIK-FIA Academy -sarja tarjoaa hyvän ja kovatasoisen mahdollisuuden kerätä . On mahtavaa päästä ajamaan sinne Suomen edustajana. Sarja huipentuu heinäkuun lopulla Alahärmän Mika Salo Circuitilla ajettavan EM-osakilpailun yhteydessä ajettavaan finaaliin. Mikäpä olisi hienompaa kuin juhlistaa sarjamestaruutta kotiyleisön edessä!

CIK-FIA European Junior Champs Sarnossa tulossa 20. – 23.4.2017

By | Uncategorized | No Comments

Karting EM-sarjan säännöt mahdollistavat sarjan ulkopuolisten kuljettajien osallistumisen yhteen osakilpailuun. Luka Nurmi taustajoukkoineen on päättänyt tämän tapahtuvan heti sarjan ensimmäisessä osakilpailussa Italian Sarnossa 22.-23.4.2017.

“Näemme että tämä ratkaisu tukee parhaiten kauden päätavoitetta, menestystä CIK-FIA Academy sarjassa. Sarnon rata on tuttu viime syksyn Rotaxin maailmanfinaalista, joten erillistä harjoittelureissua ei sinne ole välttämätöntä tehdä.” – Tino Nurmi

Nurmi osallistuu kilpailuun yhdessä Koski Motorsportin kanssa. Tiimi on sama, jonka kanssa hän ajaa myös SM-sarjan. Yhteistyö Jan Kosken johtaman tiimin kanssa sujui hienosti jo WSK-sarjan osakilpailussa Castellettossa.

“On hienoa olla mukana kehittämässä lupaavaa kuljettajaa kohti Euroopan kärkeä. Yhteistyö motivoituneen kuljettajan kanssa on aina hedelmällistä molemmille osapuolille.”
 – Jan Koski, tiimipäällikkö

Kilpailu on Nurmelle jo kuudes kuluvalla kaudella. Alkukauden kilpailujen tavoitteena on ollut tottua kansainväliseen vauhtiin ja kilpailemisen tasoon ennen varsinaisten sarjojen alkua. CIK Academy -sarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaan toukokuun 11.-15. päivä Belgian Genkissä. SM sarja puolestaan starttaa 25.-28.5 Vantaalla.

Tsekkaa myös tarkempi kilpailukalenteri!

 

 

Luka Nurmi is participating in a partial race of Karting CIK-FIA European Junior Champs in Sarno 20. – 23.4.2017

 

The CIK-FIA European Junior Champs’ regulations allow drivers outside the division to participate in one of the partial races. 12-years-old Luka Nurmi and his team have decided this will happen in the very first partial race in Sarno, Italy.

”We think this decision backs up the main goals of this season – success in the CIK-FIA Academy and Finnish Championships – in the best possible way. The Sarno racetrack is familiar from last fall’s Rotax Max Challenge World Finals so a separate training session is not necessary.” – Tino Nurmi

Luka will participate in the CIK-FIA European Junior Champs together with Koski Motorsport. The team is the same one he’s going to work with also for the Finnish Championships. Collaboration with the team led by Jan Koski went well already in Castelletto WSK Series this February.

Nurmi was chosen to represent Finland in the CIK-FIA Academy this season. The division is for the most promising divers of the age group that pursue future success in motorsports. Each country got to choose one candidate for the division.

The partial races of CIK-FIA Academy are held with the European Champs partial races in Genk (Belgium), Le Mans (France) and the finals in Alahärmä (Finland).

Check the full racing schedule here.

Kilpailuraportti: Genk 1.-2.4.

By | Race Reports | No Comments

Rotax Eurochallengen ensimmäinen osakilpailu ajettiin 1.-2.4. Belgian Genkissä. Sijoitus oli haasteellisen ajon päätteeksi 15.

Aika-ajon kymmenes sija pienen ajovirheen vuoksi oli pettymys harjoitusten vauhtiin nähden. Lauantaina ajetut erät menivät nekin vaihtelevasti. Lukalla oli suuria vaikeuksia lähtötilanteissa ja jokaisella lähdöllä tuli hieman takapakkia sijoituksissa. Ensimmäisessä erässä oli lisäksi pientä dramatiikkaa, kun videotuomari antoi varoituksen ja automaattisen 5 sekunnin aikasakon. Jälkeenpäin selvisi, että tuomio oli annettu väärälle autolle. Kilpailun sääntöjen mukaisesti asiaa ei kuitenkaan enää voitu korjata.

Erien perusteella saimme pre-finaaliin lähtöruuduksi paikan 11. Lähtö ei tässäkään sujunut odotusten mukaan ja  muutaman sija pudottiin alaspäin. Kisan myötä kuitenkin vahva nousu sijalle 8. Kaikki näytti finaalin suhteen mahdolliselta.

Finaalissakaan oikeaa rakoa ahtaaseen ykköskurviin ei vaan löytynyt, mitä seurasi jälleen muutanan sijan pudotus. Luka taisteli läpi finaalin sijoituksesta kymmenen joukkoon, mutta yritys riitti tällä kertaa 15:nneksi. Kilpailuviikonloppu kuitenkin osoitti, että vauhti on vakiintunut aivan kärkitasolle jo nyt. Haemme tämän kauden vielä lisää kokemusta kovista kilpailuista ja tavoitteena siintää edelleen Euroopan Mestaruus 2018.

Kisan jälkeenkään ei vältytty dramatiikalta, kun tuulen puuska nosti suuren tiimiteltan ilmaan ja Luka jäi alle sen romahtaessa. Vaarallisesta tilanteesta kuitenkin selvittiin haavoilla ja mustelmilla.

Kausi jatkuu pääsiäisenä Itävallan Bruckissä, josta matka jatkuu suoraan Sarnon EM-osakilpailuun. Näiden jälkeen on kauden aluskilpailut ajettu ja alkaa keskittyminen kauden pääsarjoihin, CIK Academyyn ja SM-sarjaan.

 

Kilpailuraportti: Adria 18.19.-3.

By | Race Reports | No Comments

Ajoimme viime viikonloppuna CEE Rotax Max Challengen avausosakilpailun Italian Adriassa. Huippuviikonloppu suli toisen kierroksen kolariin, jonka seurauksena lopputulos oli 18. sija. Kilpailun nopein kierrosaika lupailee kuitenkin hyvää tulevaa silmällä pitäen.

Torstain harjoitukset herättivät odotuksia. Luka sopeutui jälleen uuteen runkoon, moottoriin ja renkaisiin nopeasti. Iltapäivän ajat lupailivat hyvää viikonloppua. Perjantaina alkoivat viralliset harjoitukset. Tahti ei hidastunut lauantaiaamunkaan treenneissä ja nuorukainen ajoikin kaikissa harjoituksissa kovimman kierrosajan.

Aika-ajossa Luka sijoittui toiseksi oleellisen imuavun puuttumisesta huoimatta. Lauantaina ajettiin myös ensimmäinen erä. Luka siirtyi kärkeen toisella kierroksella johtaen kisaa aina viimeiselle kierrokselle asti. Karkuun pääseminen ei imuavun vuoksi onnistunut, joten voitto ratkottiin taas viimeisellä kierroksella. Tällä kertaa sijoituksena oli toinen, tiimikaveri Marcel Surmaczin viedessä voiton.

Sunnuntaihin lähdettiin positiivisin mielin. Aamun lämmittelyssä Luka ajoi jälleen pohja-ajan. Aika-ajon perusteella nuorukainen sai toiseen lähtöön paalupaikan. Hyvän lähdön jälkeen Luka pääsi johtopaikalle. Ensimmäisillä kierroksilla sijat muuttuivat kärjessä muutaman kerran, mutta hienon ajon seurauksena Luka ajoi ensimmäisenä maaliin. Kisan jälkeen kuitenkin selvisi, että jostain ohituksesta oli annettu varoitus ja sen mukana viiden sekunnin aikasakko. Sijoitus tippui seitsemänneksi. ”Oikeastaan sanktio on ihan ok, olisi ollut tosi tylsää ajaa kärjessä alusta asti”, oli Lukan kommentti hetki sanktion jälkeen.

Finaaliin lähtö tapahtui siis paalun sijaan ruudusta seitsemän. Ensimmäinen lähtö onnistui hyvin, mutta se otettiin takaisin takana tapahtuneen kolarin takia. Toinen lähtö ei mennytkään niin hyvin, vaan sijoitus ensimmäisen kierroksen jälkeen oli 9. Kuten niin valitettavan usein, ohituksiin liittyy varsinkin ryhmän keskellä kolaririski. Huippu viikonloppu käytännössä suli toisen kierroksen kolariin, josta seurauksena pyörähdys ja putoaminen sijalle 25.

Taistelijan luonne kuitenkin kaivautui esiin ja Luka nousi sija kerrallaan per kierros sijalle 10. Hän ajoi myös kilpailun nopeimman kierrosajan. Kilpailun jälkeen oli kuitenkin luvassa jälleen 5 sekunnin rangaistus , minkä seurauksena lopullinen finaalin sijoitus oli 18. Viikonloppu kuitenkin osoitti taas, että nuorukaisen kehitys on ollut huimaa. Finaalin epäonnistumisesta huolimatta oli selvää, että Luka kuuluu uudessakin luokassa kärkikuljettajien joukkoon.

Illalla pääsimme vielä seuraamaan, kun suomalainen Cart in Clubin Formula-Renault -tiimi harjoitteli viereisellä isolla radalla. Oli hienoa nähdä entisiä kartingkavereita nyt pikkuformuloiden ratissa. Voi olla, että parin vuoden päästä nuoremmat pojat katselevat Lukan pikkuformulatestejä Adriassa.

Matkalla Euroopan Mestaruuteen

By | Uncategorized | No Comments

Kun syksyllä 2016 teimme päätöksen lähteä koittamaan Lukan todellisia rajoja kartingmaailmassa ja asetimme tavoitteeksi Euroopan mestaruuden voittamisen vuonna 2018, aloimme pohtia millaisia kisoja kaudella 2017 pitäisi ajaa ja kenen kanssa. Samalla pohdimme miten kullakin kehitysalueella päästään eteenpäin. Taso maailmalla on niin kova, että kaikki osa-alueet on oltava kunnossa, millään sektorilla ei ole varaa antaa tasoitusta.

 

Euroopan mestariksi ei voi päästä, jos ei kilpaile Euroopassa

Kaudella 2016 ajoimme jo yli 10 kilpailua ympäri Eurooppaa, joten jonkinlainen kuva eri sarjojen ja kilpailujen tasosta oli muodostunut. Toki selvitimme myös kokeneemmilta kilpailijoilta heidän kokemuksiaan eri sarjoista.

Jotta kehittyminen jatkuisi toivotulla tasolla, on löydettävä eritasoisia kilpailuja. On ajettava sarjat, joiden voittaminen jo tänä vuonna on realistista. Sen lisäksi on löydettävä vielä muutama kisa, joissa päästään ajamaan yhdessä maailman absoluuttisen kärjen kanssa. Kartingissa fakta on onneksi se, että kovimmat sarjat ajetaan Euroopassa.

 

Valmentautuminen tärkeässä asemassa

Kilpailemisen ohella tärkeää on myös valmentautuminen. Perinteinen ajattelu siitä, että kuski joko osaa ajaa, tai ei, on vanhentunut. Jokainen kova kuljettaja tarvitsee myös ajovalmentajan vierelleen. Myös datan hyödyntäminen on tullut mukaan lajiin ja tulevaisuuttakin silmällä pitäen sen analysointi on opittava jo nyt. Nämä seikat oli syytä huomioida tiimivalinnoissa ja toistaiseksi vaikuttaa siltä, että onnistuimme valinnoissa hyvin.

Myöskään fysiikkavalmentautumista ei tule unohtaa. Vauhtien kasvaessa ja pidon parantuessa on ajorasitus ihan eri tasolla, kuin pikkuluokissa. Kesäisin myös lämpötilat voivat nousta kilpailuissa todella korkeiksi – peruskunnon ja voimatason on oltava tällöin kunnossa. Tähän osuuteen olemme panostaneet jatkamalla edelleen tavoitteellista jääkiekon pelaamista, sekä viikoittaisella PT-tunnilla yhteistyössä Elixian valmentajien kanssa.

Kilpailutilanteessa tehdään ratkaisuja sadasosa sekunneissa. Jos väsymys iskee, reaktiot hidastuvat ja ajovirheiden määrä lisääntyy ratkaisevasti. Tärkeä osa hyvää fyysistä kuntoa on myös oikea ravinto, niin kilpailuviikonloppuina, kuin niiden välillä. Erityisesti kilpailupaikoilla tämän toteuttaminen vaatii väliin melkoista innovointia.

 

Nuoren miehen kantti koetuksella

Myös henkinen vahvuus ja keskittymiskyky ovat tärkeitä. Tiiviit testipäivät torstai ja perjantai vaativat täyden keskittymisen joka vetoon. Kilpaillessa kierrosaikojen erot ovat 0,1-0,3 sekuntia – yhteenkään pieneen ajovirheeseen ei ole varaa. Jatkuva matkustaminenkin tuntuu aluksi hienolta, mutta kauden mittaan muuttuu hieman puuduttavaksi ja väsyttäväksi. Oikean vireystilan ylläpitäminen vaatii kuljettajalta jatkuvaa huomiota.

Kun tulevina vuosina testaamisen määrä vähenee testipäivien kallistumisen myötä, on kuljettajan sopeuduttava uuteen kalustoon ja rataan yhä nopeammin. Siksi emme halunneet valita vain yhtä luokkaa ja kalustoa, vaan ajaa usealla eri rungolla, moottorilla ja renkaalla tällä kaudella. Se osaltaan myös pakottaa kuljettajan keskittymään jokaiseen harjoitukseen heti ensimmäisestä vedosta alkaen.

 

Kausi 2017

Aiemmin mainitut seikat huomioiden päädyimme kaudelle 2017 seuraaviin ratkaisuihin.

Ajamme alkukauden kahdessa tiimissä. Talven ja kevään Rotax-luokan kilpailuissa jatkamme hyvää yhteistyötä Peter Kalmanin kanssa. Ajamme kolme-neljä Rotax-luokan kärkikilpailua hänen kanssaan. Kalman Motorsport on BirelArt rungon virallinen tehdastiimi Rotax-luokissa.

OKj-luokan tiimiksi valitsimme Jan Kosken Koski Motorsportin. Jan on toiminut kartingin ammattilaisena Italiassa seitsemän vuotta ja työskennellyt viimeksi datainsinöörinä Wardilla, joka on yksi maailman kärkitalleista kartingissa. Tiivis yhteistyö Wardin kanssa jatkuu edelleen, joten saamme käyttöömme varmasti alan parasta osaamista joka sektorille. OKj-luokassa tavoitteena on Suomen Mestaruus heti ensimmäisenä vuotena. SM-sarjan lisäksi ajamme muutaman yksittäisen Euroopan huippukilpailun, yhden EM osakilpailun, sekä kauden päätteeksi MM-kisan. Runkomerkkinä OKj-sarjoissa toimii Tony Kart.

Lisäksi Luka valittiin edustamaan Suomea CIK-FIA Academyyn. Se on sarja, johon kukin maa saa nimetä yhden 12-14 vuotiaan kuljettajan. Sarja ajetaan järjestäjän tarjoamalla kalustolla kuljettajien yhdenvertaisuuden takaamiseksi. Kisat ajetaan kolmen EM-sarjaosakilpailun yhteydessä. Päätösosakilpailuna ajetaan Alahärmän EM-osakilpailu heinäkuun lopulla. On todella hienoa päästä ratkaisemaan sarja juuri Suomessa, toivottavasti voitokkaasti.

Mekaanikoksi OKj-sarjoihin saimme Suomen ehdotonta kärkeä olevan Oskari Kuortin. Hän on viimeiset kolme vuotta kiertänyt EM-sarjaa yhdessä Konsta Lappalaisen kanssa juuri Wardin tiimissä, joten yhteistyö tiimipäällikkömme kanssa on jo tuttua. OKj-vapautui sopivasti, kun Konsta siirtyi formula-Renault luokkaan.

Valintojen osalta olemme todella tyytyväisiä, saimme kasaan mielestämme parhaan mahdollisen kokonaisuuden.

 

Luka Klubi mahdollistajana

Autourheilu ei ole halvin mahdollinen harrastus. Ja kuten muutkin lajit, huipulle mentäessä kustannukset nousevat entisestään. Hyvien yhteistyökumppaneiden löytyminen onkin välttämättömyys näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Juuri tästä syystä olemme taustalle rakentaneet Luka Klubi verkoston, jonka tavoitteena on tarjota mukana oleville yrityksille kollegiaalinen verkosto oman liiketoiminnan kehittämiseksi ja rakennusalan verkostojen laajentamiseksi, yhdistettynä jännittävään autourheilumaailmaan.

 

Kilpailukalenteri 2017

4.–5.2 Valencia test Spain, Euro challenge, Rotax

11.–12.2. Valencia Spain, Euro challenge, Rotax

24.–26.2 Casteletto test Italy, OKj

4.–5.3. Casteletto Italy, WSK, OKj

18.–19.3. Adria Italy, CEE Euro, Rotax

1.–2.4 Genk Belgium, Euro challenge, Rotax

15.–16.4. Bruck Austria, CEE Rotax

22.–23.4 Sarno Italy, Euro CIK, OKj

13.–14.5. Genk Belgium, CIK Academy, OKj

27.–28.5. Vantaa Finland, Finnish champ, OKj

1.–2.7. Le Mans France, CIK Academy, OKj

15.–16.7. Oulu Finland, Finnish champ, OKj

22.–23.7. Alahärmä Finland, CIK Euro/Academy, OKj

5.–6.8. Kouvola Finland, Finnish champ, OKj

19.–20.8. Lahti Finland, Finnish champ, OKj

23.–24.9. MM PF int England, OKj CIK ch, OKj

 

 

 

Kauden ensimmäiset kilpailut ovat takana

By | Race Reports | No Comments

Kauden 2017 ensimmäiset kilpailut ovat nyt takana. Kausi alkoi 8.-12.2. Espanjan Valenciassa ajetulla Rotax Winter Cupilla ja jatkui WSK-sarjan osakilpailulla 4.-5.3. Castelletossa Italiassa.

 

ROTAX WINTER CUP, VALENCIA 8.-12.2.2017

Luka Nurmi ajoi tiukan kolmen kamppailun päätteeksi toiseksi 8.-12.2. Valenciassa ajetussa Rotax Winter Cupissa.

Viralliset harjoitukset alkoivat keskiviikkona todella tuulisissa ja kylmissä olosuhteissa. Kun iltapäivällä alkoi vielä sataa, rata tyhjeni nopeasti lähes kokonaan. Yksi auto jäi kiertämään rataa – ja se oli suomalainen. Torstaina ja perjantaina testit ajettiin kuivissa olosuhteissa. Jo silloin selvisi, että vauhti tulee riittämään uudessakin luokassa vanhempia kuljettajia vastaan.

Perjantain aika-ajo ajettiin kuivissa, mutta tuulisissa olosuhteissa, joten imuapu nopean kierrosajan saavuttamiseksi olisi ollut välttämätöntä. Kun kuljettajat vielä odottivat radalle lähtöä ruuduissaan muutaman minuutin, oli aika-ajokierroksia käytännössä vain kaksi.

Pre-finaali ajettiin yön sateen jäljiltä märällä radalla. Ylivoimainen ajosuoritus ja nousu kolmanneksi takasivat hyvän asetelman finaaliin, jossa palkintona oli voittajalle suora paikka Maailmanfinaaliin. Keskiviikon sadeharjoittelu kantoi hedelmää. Myrskyvaroitus kilpakavereille oli kuitenkin annettu ja tiimillekin oltiin osoitettu, että kuljettajaan panostaminen kannattaa. Rotax Max Eurochallenge jatkuu seuraavan kerran Belgian Genkissä huhtikuun alussa.

Finaalissa Handsaeme, Luka ja Van Vugt karkasivat muilta. Ratkaisut nähtiin vasta viimeisellä kierroksella, valitettavasti tällä kertaa tuloksena oli hopeaa. Tulos oli hyvä ensimmäiseen kisaan uudessa luokassa ja kovassa seurassa, mutta Maailmanfinaalipaikan karkaaminen toki harmitti hetken.

 

WSK -SARJAN OSAKILPAILU, COSTELLETTO 4.-5.3.2017

Kauden toisena kilpailuna oli WSK-sarjan osakilpailu Castelletossa, Italiassa. Luka kilpaili ensimmäistä kertaa uudella moottorilla ja rungolla, mikä sadekelin saattelemana näkyi myös lopputuloksessa. WSK toimii EM-sarjan esisarjana ja se ajetaan OKJ-moottoreilla. Rotax- ja OKJ-moottorit ovat ihan eri luonteisia ja myös kaasuttimet ovat erilaisia. Tämä vaatii kuljettajalta sopeutumista kalustoon.

Torstaina oli neljä harjoitusta kuivassa kelissä. Vauhti vaikutti hyvälle ja kärjen ajat lähenivät koko ajan. Perjantaina keli muuttui sateiseksi ja harjoituksia oli vain kaksi ennen aika-ajoa. Ajaminen uudella rungolla ja renkaalla sadekelillä olisi vaatinut tällä tasolla pari harjoitusta enemmän.

Aika-ajon sijoitus 46/72 oli suuri pettymys ja tiesi paljon töitä eriin. Lähtöpaikka eriin oli aika-ajon perusteella 20. Erien myötä sadeajo parani koko ajan ja sijoitukset sateella ajetuissa kolmessa erässä olivatkin 16, 13 ja 7. Viimeinen erä ajettiin sunnuntaiaamuna auringon paistaessa, siinä sijoituksena 15. Kun eräpisteet laskettiin yhteen, oli sijoitus tässä vaiheessa 24. Tämä tarkoitti lähtöpaikaksi pre-finaaliin 12. paikkaa.

Molemmista pre-finaaleista pääsee 17 parasta varsinaiseen finaaliin. Finaalin lähtöpaikka oli 28/34. Luka sai hyvän lähdön ja nousi heti muutaman sijan. Valitettavasti kilpakumppani teki takana ajovirheen ja syöksyi mutkassa takarenkaaseen, josta seurauksena pyörähdys nurmikolle. Suomalaisen lopullinen sijoitus maalissa oli 24.

Seuraavaksi ajetaan 18.-19.3. Italian Adriassa CEE-sarjan Rotax-kilpailussa, mistä matka jatkuu huhtikuun alussa Belgian Genkissä ajettavaan Rotax Eurochallenge-kisaan.