Ajoimme viime viikonloppuna CEE Rotax Max Challengen avausosakilpailun Italian Adriassa. Huippuviikonloppu suli toisen kierroksen kolariin, jonka seurauksena lopputulos oli 18. sija. Kilpailun nopein kierrosaika lupailee kuitenkin hyvää tulevaa silmällä pitäen.

Torstain harjoitukset herättivät odotuksia. Luka sopeutui jälleen uuteen runkoon, moottoriin ja renkaisiin nopeasti. Iltapäivän ajat lupailivat hyvää viikonloppua. Perjantaina alkoivat viralliset harjoitukset. Tahti ei hidastunut lauantaiaamunkaan treenneissä ja nuorukainen ajoikin kaikissa harjoituksissa kovimman kierrosajan.

Aika-ajossa Luka sijoittui toiseksi oleellisen imuavun puuttumisesta huoimatta. Lauantaina ajettiin myös ensimmäinen erä. Luka siirtyi kärkeen toisella kierroksella johtaen kisaa aina viimeiselle kierrokselle asti. Karkuun pääseminen ei imuavun vuoksi onnistunut, joten voitto ratkottiin taas viimeisellä kierroksella. Tällä kertaa sijoituksena oli toinen, tiimikaveri Marcel Surmaczin viedessä voiton.

Sunnuntaihin lähdettiin positiivisin mielin. Aamun lämmittelyssä Luka ajoi jälleen pohja-ajan. Aika-ajon perusteella nuorukainen sai toiseen lähtöön paalupaikan. Hyvän lähdön jälkeen Luka pääsi johtopaikalle. Ensimmäisillä kierroksilla sijat muuttuivat kärjessä muutaman kerran, mutta hienon ajon seurauksena Luka ajoi ensimmäisenä maaliin. Kisan jälkeen kuitenkin selvisi, että jostain ohituksesta oli annettu varoitus ja sen mukana viiden sekunnin aikasakko. Sijoitus tippui seitsemänneksi. ”Oikeastaan sanktio on ihan ok, olisi ollut tosi tylsää ajaa kärjessä alusta asti”, oli Lukan kommentti hetki sanktion jälkeen.

Finaaliin lähtö tapahtui siis paalun sijaan ruudusta seitsemän. Ensimmäinen lähtö onnistui hyvin, mutta se otettiin takaisin takana tapahtuneen kolarin takia. Toinen lähtö ei mennytkään niin hyvin, vaan sijoitus ensimmäisen kierroksen jälkeen oli 9. Kuten niin valitettavan usein, ohituksiin liittyy varsinkin ryhmän keskellä kolaririski. Huippu viikonloppu käytännössä suli toisen kierroksen kolariin, josta seurauksena pyörähdys ja putoaminen sijalle 25.

Taistelijan luonne kuitenkin kaivautui esiin ja Luka nousi sija kerrallaan per kierros sijalle 10. Hän ajoi myös kilpailun nopeimman kierrosajan. Kilpailun jälkeen oli kuitenkin luvassa jälleen 5 sekunnin rangaistus , minkä seurauksena lopullinen finaalin sijoitus oli 18. Viikonloppu kuitenkin osoitti taas, että nuorukaisen kehitys on ollut huimaa. Finaalin epäonnistumisesta huolimatta oli selvää, että Luka kuuluu uudessakin luokassa kärkikuljettajien joukkoon.

Illalla pääsimme vielä seuraamaan, kun suomalainen Cart in Clubin Formula-Renault -tiimi harjoitteli viereisellä isolla radalla. Oli hienoa nähdä entisiä kartingkavereita nyt pikkuformuloiden ratissa. Voi olla, että parin vuoden päästä nuoremmat pojat katselevat Lukan pikkuformulatestejä Adriassa.

Leave a Reply