Kauden 2017 ensimmäiset kilpailut ovat nyt takana. Kausi alkoi 8.-12.2. Espanjan Valenciassa ajetulla Rotax Winter Cupilla ja jatkui WSK-sarjan osakilpailulla 4.-5.3. Castelletossa Italiassa.

 

ROTAX WINTER CUP, VALENCIA 8.-12.2.2017

Luka Nurmi ajoi tiukan kolmen kamppailun päätteeksi toiseksi 8.-12.2. Valenciassa ajetussa Rotax Winter Cupissa.

Viralliset harjoitukset alkoivat keskiviikkona todella tuulisissa ja kylmissä olosuhteissa. Kun iltapäivällä alkoi vielä sataa, rata tyhjeni nopeasti lähes kokonaan. Yksi auto jäi kiertämään rataa – ja se oli suomalainen. Torstaina ja perjantaina testit ajettiin kuivissa olosuhteissa. Jo silloin selvisi, että vauhti tulee riittämään uudessakin luokassa vanhempia kuljettajia vastaan.

Perjantain aika-ajo ajettiin kuivissa, mutta tuulisissa olosuhteissa, joten imuapu nopean kierrosajan saavuttamiseksi olisi ollut välttämätöntä. Kun kuljettajat vielä odottivat radalle lähtöä ruuduissaan muutaman minuutin, oli aika-ajokierroksia käytännössä vain kaksi.

Pre-finaali ajettiin yön sateen jäljiltä märällä radalla. Ylivoimainen ajosuoritus ja nousu kolmanneksi takasivat hyvän asetelman finaaliin, jossa palkintona oli voittajalle suora paikka Maailmanfinaaliin. Keskiviikon sadeharjoittelu kantoi hedelmää. Myrskyvaroitus kilpakavereille oli kuitenkin annettu ja tiimillekin oltiin osoitettu, että kuljettajaan panostaminen kannattaa. Rotax Max Eurochallenge jatkuu seuraavan kerran Belgian Genkissä huhtikuun alussa.

Finaalissa Handsaeme, Luka ja Van Vugt karkasivat muilta. Ratkaisut nähtiin vasta viimeisellä kierroksella, valitettavasti tällä kertaa tuloksena oli hopeaa. Tulos oli hyvä ensimmäiseen kisaan uudessa luokassa ja kovassa seurassa, mutta Maailmanfinaalipaikan karkaaminen toki harmitti hetken.

 

WSK -SARJAN OSAKILPAILU, COSTELLETTO 4.-5.3.2017

Kauden toisena kilpailuna oli WSK-sarjan osakilpailu Castelletossa, Italiassa. Luka kilpaili ensimmäistä kertaa uudella moottorilla ja rungolla, mikä sadekelin saattelemana näkyi myös lopputuloksessa. WSK toimii EM-sarjan esisarjana ja se ajetaan OKJ-moottoreilla. Rotax- ja OKJ-moottorit ovat ihan eri luonteisia ja myös kaasuttimet ovat erilaisia. Tämä vaatii kuljettajalta sopeutumista kalustoon.

Torstaina oli neljä harjoitusta kuivassa kelissä. Vauhti vaikutti hyvälle ja kärjen ajat lähenivät koko ajan. Perjantaina keli muuttui sateiseksi ja harjoituksia oli vain kaksi ennen aika-ajoa. Ajaminen uudella rungolla ja renkaalla sadekelillä olisi vaatinut tällä tasolla pari harjoitusta enemmän.

Aika-ajon sijoitus 46/72 oli suuri pettymys ja tiesi paljon töitä eriin. Lähtöpaikka eriin oli aika-ajon perusteella 20. Erien myötä sadeajo parani koko ajan ja sijoitukset sateella ajetuissa kolmessa erässä olivatkin 16, 13 ja 7. Viimeinen erä ajettiin sunnuntaiaamuna auringon paistaessa, siinä sijoituksena 15. Kun eräpisteet laskettiin yhteen, oli sijoitus tässä vaiheessa 24. Tämä tarkoitti lähtöpaikaksi pre-finaaliin 12. paikkaa.

Molemmista pre-finaaleista pääsee 17 parasta varsinaiseen finaaliin. Finaalin lähtöpaikka oli 28/34. Luka sai hyvän lähdön ja nousi heti muutaman sijan. Valitettavasti kilpakumppani teki takana ajovirheen ja syöksyi mutkassa takarenkaaseen, josta seurauksena pyörähdys nurmikolle. Suomalaisen lopullinen sijoitus maalissa oli 24.

Seuraavaksi ajetaan 18.-19.3. Italian Adriassa CEE-sarjan Rotax-kilpailussa, mistä matka jatkuu huhtikuun alussa Belgian Genkissä ajettavaan Rotax Eurochallenge-kisaan.

Leave a Reply